Als je vanaf niks een school mocht beginnen, zonder enige randvoorwaarden, hoe zou die er dan uitzien?
In de kerstvakantie heb ik mijn inspiraties hierover opgeschreven, mijn ideeën van eerder teruggelezen en allerlei dingen die ik tegenkwam die voor mij belangrijk zijn opgeschreven in een schrijfboekje. De mij meest aansprekende termen heb ik op de kaft geschreven. Wat eerst dromen leek werd meer visie en zou er ongeveer (een eerste schets) zo uitzien:
Een plek die inspireert en faciliteert, waar leerlingen vrijwillig naartoe gaan en met een mentor om de tafel gaan zitten om te kijken wat ze willen leren en hoe dat kan. Die ze coacht tijdens dat proces en kijkt hoe leerlingen elkaar kunnen vinden en waar effectief groepsgewijs aanbod kan worden gerealiseerd. Naast de open faciliteiten worden inhoudelijke en introductie lessen aangeboden. Ook worden zo nodig andere mogelijkheden aangeboden of op maat gezocht om leerlingen met allerlei dingen kennis te laten maken.
Een plek waar allerlei faciliteiten beschikbaar zijn zoals:
– een grote schuur met apparatuur en gereedschap om van alles te maken.
– een atelier voor allerlei soorten beeldende vormen.
– een mediatheek/ICT centrum
– plekken om samen te werken, presenteren
– een collegezaal
– een bezinningsruimte met stilteplekken waar je bijvoorbeeld joga kan beoefenen.
– ook een informele ontmoetingsplaats met kantine waar je ook stage kan lopen
– een buitenruimte/natuur met kas voor het verbouwen van eigen groenten maar ook om te picknicken.
en een team van mensen met hun eigen expertise en specialisatie:
– vakinhoudelijk
– praktische vaardigheden
– persoonlijke ontwikkelingsvaardigheden
– …
Ook kwam ik uitspraken en citaten tegen die daar bij resoneerden:
School is een dienst, geen product – René ten Bosch op conferentie identiteitsontwikkeling in het onderwijs)
Niet het systeem centraal maar de mens centraal (Idriss Aberkane, 2017)
Het woord ‘school’ is afgeleid van het Griekse ‘σχολή’, dat ‘vrije tijd’ betekent (wikipedia).
Foto: eigen collectie